Ändringar i SAOL

Posted on 27 maj, 2015

0


Till min stora glädje ser jag att vi äntligen, enligt SAOL, fått även en förmoder i senaste upplagan som är tryckt 2015.

förmoder15 ej förmdoer

 

 

 

 

Hon fanns inte i förra upplagan som kom  2006, se sidan 263. Se även mitt Öppna brev till SAOL.

Det som dock är märkligt är att förmoder ska jämföras med förfader.

När förfader kan stå för sig själv utan jämförelse, se bild. Och vi kan ju samtidigt undrar varifrån förmödrar kommer. Förfäder är klart och tydligt att det är en man som härstammar i rakt nedstigande led.

Ett annat ord som också har ändrats sedan förra upplagan och som jag påpekade i mitt öppna brev är abdikera.

I 2006 års upplaga stod:
abdikera: avgå som kung.

I nya upplagan står det: avgå som regent.

Då kan ju kronprinsessan Victoria abdikera när hon blir drottning.

abdikera-nyabdikera-nyast

 

 

 

 

I dagens Norra Skåne, 27/5 uppmärksammades det att jag gjort en liten insats för språket.

Förmoder i SAOL

