Är Gud ett kön?

Posted on 22 februari, 2013

0


Ett inlägg som kom bort och som jag fann nu när jag åter tar mig an min bok om hur orden speglar våra värderingar.
Ett av mina favoritprogram är Annas eviga, med Anna Lindman Barsk. Även hon drabbas ibland av patriarkatets diskreta charm som när hon benämner Gud som han:

Hur vet Anna att gud är han?
I programmet 8 november, 2008, tar hon upp ämnet:

Varför låter Gud planeten gå under?
I slutet av programmet ställer hon några frågor till panelen:
Kommer Gud att ingripa eller kommer han …?
Kommer han passivt …?

Jag skriver inte ut hela frågan för det jag reagerar mot är Anna Lindman Barsks definition av Gud som »han«. Varför är gud ett kön?
Vi får genom ett teveprogram som Annas Eviga höra om gud som »han«. På så sätt stänger programledaren ute halva mänskligheten från att ha en gudomlig förebild.

Om de kristna säger Gud »han« är väl inget att orda om. Men programledare bör vara objektiva och använda ett könsneutralt ord – vilket själva ordet Gud är. Låt de kristna tro att en man ensam kunnat skapa liv. Vi andra vet hur det går till.

De kristna borde lära av taoisterna:
»I samma stund du försöker beskriva Tao smiter Tao ut genom dörren.«

Det är väl det KG Hammar säger:
»Gud är mer verb än substantiv.«
Gud kan bara levas inte beskrivas.

Taggat: ,
Posted in: Media