Dölj mannen så länge som möjligt

Posted on 7 februari, 2013

3


Intressant krönika av Lars Alkner på Värnamo nyheter 2012-08-06, se länk. Jag har tagit ut några meningar för att visa hur förrädisk normen är.

»… Om två personer börjar slåss på krogen beror det för det mesta på att de druckit för mycket alkohol. …  Fulla människor slåss på krogar över hela världen och har gjort det i alla tider …
Därför skriver vi inget om den misstänkte gärningsmannens nationalitet eller ursprung, inte heller om han är svensk sedan fem generationer tillbaka …«

Lars börjar med två personer, och ni som läst min bok Svenska Akademiens ordlista på mitt sätt sätt, vet att personer är lika med män. Men min bok är inte en sådan storsäljare att alla vet det. I nästa stycke är det människor som slåss. Sedan kommer ett normord, «gärningsmännens« som även kan vara kvinnor.

Gärningsman en flicka
Se under G-ord i min ordlista: I nyhetsflödet: »Gärningsmännen var ett gäng unga flickor …«.
I slutet av citatet från Lars Alkners krönika får vi veta att han pratar om män. Ett litet pronomen »han«. Så är det ofta mannen döljs så länge som möjligt om det är till skada för manligheten.

Kvinnan pekas ut
I våra dagstidningar står det nästan konsekvent: »bilförare«, »bilist«, »personbilar krockade«. Då vet vi att det är män bakom rattarna. Annars står det ett tydligt »kvinnlig« framför.

Tänk tanken
Tänk tanken, om det från i morgon skulle stå manlig bilist krockade med träd, manlig bilförare smet från trafikolycka, två män i personbilar krockade.
För att ta några exempel. Dessutom skulle vi bli väldigt medvetna om vem som orsakar de flesta olyckorna i trafiken.

Fortsätt tanken
Om det istället för »kvinnomisshandel« stod man misshandlade kvinna.
Om det istället för »barnmisshandel« stod man misshandlade ett barn. Är det en kvinna kan vi vara säkra på »kvinna misshandlade barn«.

Exemplen där mannen döljs är många, och många har jag samlat i min bok Svenska Akademiens ordlista på mitt sätt sätt som du kan ladda ned gratis.

Posted in: Normen