Även efter döden

Posted on 21 januari, 2013

0


Notera gärna i media att en man står för sig själv medan en kvinna bör ha en man vid sin sida även efter mannens död. Lisbeth Palme är fortfarande »Olof Palmes änka« men jag hör aldrig att Bo Holmberg är »Anna Lindhs änkling«.

Eller som jag skrivit i ett tidigare inlägg:
Facktidningen Elektrikern, nummer 9, 2004 belyser om hur viktigt det är att rensa i språket. Fyra norrbottniska författare presenteras: Mikael Niemi, som saknar fru, så gör även Bengt Pohjanen och Gunnar Kieri, i artiklen i verkligheten har jag ingen aning.

Gerda Antti finns hon har varit gift
Gerda Antti  är kvinna så hon måste ha en man vid sin sida. Även om han är död. Så i texten får vi veta att hon är änka efter en av Sveriges stora författare Valter Ljungqvist. Vi kan vara lugna Gerda finns för hon har varit gift – med en man.
Problemet för mig är, jag vet inte vem »en av Sveriges största författare Valter Ljungqvist« är. Gör det Gerda till en sämre författarinna?

Posted in: Bryta normen