Jesus var ond!

Posted on 26 juli, 2012

1


För en tid sedan höll jag en kortare föreläsning om ord i Hörja församlingshus som en del i svenska kyrkans sommarsatsning – Vägkyrka. Då kom jag på att börja med orden i rubriken just för att jag hoppades åhörarna skulle få en känsla av hur starka värden det kan vara i ord. Och det finns väl inte många ord som är starkare i en kyrka eller dess närhet än Jesus.

Hur känns orden i rubriken i dig?
De är ju bara ord. Ändå tror jag att de känns på något sätt. Känner du ilska som du riktar mot mig som skrivit orden?
Men jag kan också säga:

Jesus älskar dig!
Känns det någon skillnad? Fortfarande är det bara ord och du vet inte vilken värdering jag lagt i dem. Din värdering  av orden finns bara i dig.

Det jag vill visa med detta inlägg och i mina föreläsningar är att orden vi dagligen använder har en laddning som kan ha betydelse för våra värderingar. Ord har vi kring oss från det vi vaknar tills det vi somnar på kvällen.

Jag tror det är viktigt att ibland stanna upp och se hur vi påverkas av ord. Hur de kan väcka känslor. För visst känns det skillnad på Jesus var ond och Jesus älskar dig?

Det är bara ord!
Orden beskriver något men är inte det beskrivna. Prova själv att säga, tyst för dig själv, något du är rädd för.

I min blogg hittar du många sådana vardagsord som kommer från en tid då kvinnan inte räknades som annat är ett käril vari mannen skulle så sin säd.

