Äntligen ett pronomen som passar Gud

Posted on 31 mars, 2012

0


Äntligen!
Äntligen har vi fått ett pronomen som passar till Gud, Allah, Budda och alla andra gudar – »hen« och även Gudinnor. Det könsneutrala pronomenet »hen« är ju perfekt till allt som har med skapelsen att göra.

Då jag kan bibeln bättre än någon annan religiös berättelse håller jag mig till den. Innan kristendomen kom hit på 1000-talet hade vi en annan tro. Tron på Asynjorna, som var de kvinnliga gudinnorna och Asagudarna som var de manliga gudarna. På den tiden förstod de att det heliga paret skapade liv, kvinna och man, och då avspeglade det sig även i hur deras gudomar såg ut. De var jämlika innan ordet ens fanns.

Skriva om bibeln
De kristna har med ett litet pronomen möjligheten att vidga sin tro till en gudom som är könsneutral och som i sig förenar det kvinnliga och manliga i ordet »hen« och därmed återupprätta det heliga paret. Bibeln måste ju naturligtvis skrivas om men det är ju inte första gången. Maria blev inte jungfru förrän 400 år efter Jesus födelse. Inte dåligt.

Först när jag hörde om pronomenet »hen« tyckte jag det var tramsigt men när jag såg ljuset och förstod att ordet »hen« kan få med kvinnorna i religionen då skrek jag; Äntligen.

Posted in: Religion